Afbeelding

Leraar van het Jaar: 'Meer luisteren naar leerlingen'

Algemeen

HILVERSUM - Feedback en tips van de leerlingen krijgen, dialoog aangaan en altijd proberen het onderwijs te verbeteren: dat is in het kort wat Marloes van der Meer maakt tot wie zij is. Niet voor niets is zij Leraar van het Jaar 2014 geworden.

De Utrechtse Marloes van der Meer (32) werd genomineerd door twee studenten van het ROC Midden Nederland in Utrecht, waar zij les gaf op de opleiding Pedagogisch Werk ten tijde van de nominatie. Vanaf april geeft ze ook les op het MBO College in Hilversum. In die maand hoorde de docente dat ze een van de tien genomineerden was voor de sector MBO. Ze moest opdrachten doen, een filmpje maken en eens doen wat ze anders haar studenten laat doen: een opstel schrijven. Dit moest gaan over wat zij wilde bereiken als Leraar van het Jaar. Daarnaast leverde ze brieven in van studenten, oud-studenten, collega's en werkplekbegeleiders.

Hierna bleven er nog drie over in haar categorie middelbaar beroepsonderwijs: Judith Peinemann van het ROC van Twente in Almelo, Marloes van der Meer van het ROC Midden Nederland in Utrecht en Patrick Woudstra van het Graafschap College in Doetichem. Zij, en de anderen van de categorieën basisonderwijs, voortgezet onderwijs en speciaal onderwijs, moesten een presentatie geven en een interview doen met de vakjury. "De presentatie mocht maximaal drie minuten duren", vertelt Van der Meer. "Mijn presentatie ging over de stelling 'Onderwijs maak je samen'. Wij als docenten moeten meer luisteren naar de leerlingen en echt iets met hun mening doen."

Lees verder in het HilversumsNieuws

Uit de krant