Afbeelding

Pop-upstore is de winkel van de toekomst

Algemeen

HILVERSUM - In Londen, Berlijn en Amsterdam zijn pop-upstores helemaal ingeburgerd. In Hilversum is dat nog minder gesneden koek, maar met de leegstand in het centrum is daar absoluut vraag naar en ruimte voor. In de nabije toekomst is pop-uppen een bekend fenomeen. "Dit is echt het winkelen van de toekosmt", stelt Ingrid van Emmerik van Pop-up Now.

De Bussumse onderneemster is samen met haar partner, Josine Bolland uit Hilversum, een experiment begonnen in het winkelpand aan de Kerkstraat 38a. In september openden zij de deuren van SUUPermarkt (dat staat voor Samen, Uniek, Urban en Proeven). Dit is een tijdelijke winkel waarin zij producten verkopen van een keur aan kleine zelfstandige ondernemers. Daarbij gaat het om kwalitatief goede artikelen die elders niet zo snel te verkrijgen zijn. "Je moet het zien als een miniwarenhuis. Het publiek is niet meer zo trouw, dus je moet blijven vernieuwen anders bloed je dood", verklaart Van Emmerik.

Bolland had begin dit jaar al eens eerder proefgedraaid met een pop-upstore. Toen had zij de beschikking over een kleiner winkelpand in de Gooische Brink en was de periode beduidend korter. De Hilversumse zat daar maar een aantal weken. Bij beide dames bestond de wens te kijken hoe het concept van SUUPermarkt zou aanslaan in een periode van 4 maanden.
De onderneemsters spreken medio december van een succes. Dan hebben zij het over verkoopcijfers, maar ook over het aantal deelnemers. Naarmate de tijd vorderde, meldden zich steeds meer kleine zelfstandigen. Het duo begon met 25 en nu verkopen zij producten van veertig ondernemers. "De reacties van het winkelend publiek zijn ook goed."

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant