Afbeelding

Museum Hilversum verlegt focus steeds meer op media

Algemeen

HILVERSUM - De gemiddelde leeftijd van het NOS-journaal is 58. "58! Zolang Nederland vergrijst, zitten wij goed", grapt Youssef Eddini, hoofd Marketing & Communicatie van de NOS. Hij lacht wel, maar het is best een beetje zorgwekkend. Over 'het merk NOS: Clark Kent of Superman' gaf hij zaterdagmiddag een lezing in het Museum Hilversum. Een lezing die naadloos aansluit bij de tentoonstelling 'Show me the news', die momenteel te zien is in het museum.

Met de komst van burgemeester Pieter Broertjes is de term Hilversum Mediastad geboren. Broertjes legt hiermee de klemtoon op de media die Hilversum in huis heeft. Niet alleen het Mediapark, Beeld en Geluid, maar ook Museum Hilversum. Museumdirecteur Stef van Breugel is daar blij mee. "We proberen originele, spraakmakende tentoonstellingen in huis te hebben", wrijft hij in zijn handen. Want voor schilderijen en objecten reizen bijvoorbeeld Amsterdammers en Utrechters niet naar Hilversum. Dan moet je met onderscheidende tentoonstellingen komen, weet de museumdirecteur. Voor exposities die met de media hebben te maken, lopen ze wel warm en dus wordt de focus in het museum meer en meer op media gelegd.

Zo is momenteel de tentoonstelling 'Show me the news' te bezichtigen. Een expositie die de overgang van tekst- naar beeldcultuur in nieuwsmedia laat zien. De bezoeker kan kijken naar indrukwekkende nieuwsfoto's van Bert Verhoeff, zich verdiepen in de vormgeving van het NOS Journaal en RTL Nieuws en er is videokunst over nieuws te zien. Daarnaast zijn er tot en met 14 maart lezingen die te maken hebben met nieuws.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant