Foto: Bastiaan Miché
Foto: Bastiaan Miché

Kruising Emmastraat Koningsstraat blijft hetzelfde

Buurt / wijk

HILVERSUM - De gemeente blijft af van de Emmastraat en daardoor ook van de kruising, Emmastraat, Koningsstraat en Achterom.Hier waren verkeerslichten bedacht. Dat de kruising zo blijft als die nu is, is het gevolg van het eenrichtingsverkeer, dat behouden blijft op de Emmastraat.

De plannen van de gemeente waren gericht op tweerichtingsverkeer. Dat had betekend dat er vanaf de kant van het Tolhuis bezien veel meer verkeer direct richting het centrum zou gaan. Omdat de huidige situatie blijft gehandhaafd, slaat het autoverkeer nog steeds rechtsaf het Achterom op.

Verbetering
Of zoals wethouder Floris Voorink het verwoordt in de brief aan de gemeenteraad: "De verkeersveiligheid verbetert op basis van voorliggend ontwerp slechts marginaal, omdat de hoofdstroom niet wordt verlegd. Er zijn wel ideeën voor verbetering, maar voor het verbeteren van de verkeersveiligheid op de kruising Emmastraat, Koningsstraat en Achterom is meer tijd nodig."

Taxistandplaats
Wat komende zomer wel op de schop gaat, is de Groest-Zuid. Het gedeelte vanaf de ingang van de parkeergarage tot aan de rotonde krijgt een nieuwe laag asfalt, wordt groener en er komt een taxistandplaats.

Apart fietspad
Ook het Gooilandplein wordt komende zomer aangepakt. De bypass van de Langestraat naar de Emmastraat komt er dan en er komt een apart fietspad van 1,80 meter breed, zoals de politiek dat graag wil, voor Gooiland te liggen. 

Centen op zak
Voordeel van het uitblijven van een aantal flinke wegklussen, is dat Hilversum geld op zak houdt. Volgens Voorink kan er nu een bedrag van 1.001.000 euro vrijvallen. In eerste instantie was voor het ontwerp Emmastraat, Gooilandplein, Groest-Zuid 1.734.500 euro gereserveerd.

Minder subsidie
Wel ontvangt Hilversum minder subsidie van Noord-Holland. In plaats van 747.200 euro legt Haarlem nu 467.000 euro neer voor de werkzaamheden. 

Uit de krant