Foto: Bastiaan Miché
Foto: Bastiaan Miché

Hilversum wil af van vele parkeerregimes

Buurt / wijk

HILVERSUM - Als wethouder Floris Voorink één ding heeft geleerd dan is het wel dat verkeer en parkeren veel emoties losmaken. De VVD'er is bezig met het vernieuwen van het parkeerbeleid. Hij wil af van de wirwar aan regelingen en het aantal parkeerregimes. Zijn opdracht is helder: duidelijker en eenvoudiger regels.

In het voorjaar presenteert de wethouder de nieuwe nota. Het huidige parkeerbeleid loopt op de laatste benen, zoals de wethouder het beeldend verwoordt. Maar daarnaast zijn een nieuwe blik en aanpak op dit terrein ook hoognodig. Soms is er geen touw aan vast te knopen.

Eenduidiger
"De onderlinge verschillen zijn groot. Ik wil een eenduidiger beleid. Zo hebben we nu verschillende parkeerregimes en tarieven in het centrum. Op het Langgewenst is het betaald parkeren tot 21.00 uur, terwijl dat in de rest van het centrum tot 00.00 uur is", merkt Voorink op.

Ieder straatje
Maar er zijn wel meer rare voorbeelden te verzinnen. In het AKN-gebied, rondom het Muziekcentrum van de Omroep, is het betaald parkeren. Het is een woonwijk waar veel huishoudens eigen terrein hebben. De huisregel is dat je maximaal twee vergunningen per adres kunt krijgen als je moet parkeren aan de straat. Kun je parkeren op eigen terrein dan gaat deze regeling weer niet op. "Ieder straatje heeft nu zo'n beetje zijn eigen parkeerregime en daar moeten we echt van af. Dat moeten we toch eenduidiger doen", is de missie van de wethouder.

Politieke discussie
Wat te doen met het betaald parkeren? Dat wordt, net zoals de parkeertarieven, een politieke discussie. In de afgelopen jaren is op verzoek van bewoners in diverse straten en wijken betaald parkeren ingevoerd omdat de parkeerdruk toenam. De Elektrobuurt is daar een voorbeeld van.

Verworven recht
Het is echter mens eigen om steeds de plekken op te zoeken waar je nog gratis kunt staan. Gekscherend is al eens gezegd dat als het zo doorgaat Hilversum in 2030 een volledig betaaldparkerenzone is. "We hebben te veel auto's en te weinig ruimte, terwijl mensen het een verworven recht vinden om voor de deur te staan, ook als zij langs de openbare weg wonen."

Digitaal
In 2017 is al een goede start gemaakt met het vereenvoudigen van de parkeervergunning. Sinds 1 januari is dat digitaal te doen. De aanvraag, een nieuw kenteken registreren en het regelen van digitale schrapkaarten voor maximaal 80 uur per kwartaal kunnen nu via de gemeentelijke website of de app die hiervoor is ontwikkeld. Dat is makkelijker voor de Hilversummers én het ambtelijk apparaat dat zich nu op andere parkeerzaken kan richten.

Uit de krant