Foto : Bastiaan Miché
Foto : Bastiaan Miché

Fietsersbond kraakt gemeenteplan Koninginneweg

Algemeen

HILVERSUM - Wat de Fietsersbond afdeling Hilversum betreft ligt de focus van de gemeente op het gebied van bereikbaarheid te veel op de auto. Het nieuwste bewijs hiervoor is het plan om tweerichtingsverkeer in te voeren op de Koninginneweg met beduidend te weinig ruimte voor de fiets. Dat is een onacceptabele oplossing, zo meent de bond.

Er blijft simpelweg te weinig ruimte over voor fietsers en voetgangers in de optie van de gemeente. Volgens de Hilversumse fietsersbond moeten de fietsers het straks doen met 2,5 meter voor beide richtingen. Dat kan echt niet, is hun duidelijke boodschap. Voor een tweerichtingenfietspad is vier  meter nodig en als het wegens beperkt beschikbare ruimte echt niet anders kan dan is drie meter de absolute ondergrens. "Bovendien komen er steeds meer gebruikers van het fietspad die extra ruimte nodig hebben, nu nog vooral een groeiend aantal bakfietsen en scootmobielen. Vervoerders beginnen inmiddels in plaats van de bekende busjes vrachtfietsen in te zetten", kaart de bond aan.

Bijeenkomst
Hiermee reageert de Fietsersbond op de inloopbijeenkomst die de gemeente hield op dinsdag 7 maart. Daar werden meerdere verkeersvarianten gepresenteerd. Het college van burgemeester en wethouders wil van de Koninginneweg en de Schapenkamp tweerichtingswegen maken. Dit is onderdeel van de ambitieuze opknapplannen van de stationsomgeving. Als beide straten van twee kanten zijn in te rijden dan komt dat de doorstroming ten goede, is de redenatie en zijn de verkeersdeelnemers ook af van het toeristische rondje om het centrum.

Auto te bepalend
De Fietsersbond is van mening dat de auto te bepalend is in de plannen. "Wij vinden het betreurenswaardig dat de gemeente bereikbaarheid nog steeds invult als volop ruimte bieden aan het autogebruik in de huidige vorm", schrijft de bond. "De stedenbouwkundige structuur van Hilversum is daar niet geschikt voor. In twee richtingen autorijden door de Koninginneweg kan niet. Wij verwachten een creatief en innovatief mobiliteitsbeleid waarbij de schaarse ruimte beter benut wordt door in te zetten op een combinatie van lopen, fietsen en openbaar vervoer."

Uit de krant