De nieuwe maquette werd goed bestudeerd. Foto: Bastiaan Miché
De nieuwe maquette werd goed bestudeerd. Foto: Bastiaan Miché

Nieuw stationsgebied moet een 'weerthuisgevoel' oproepen

Algemeen

HILVERSUM - Hoog tijd is het om met een matig stukje Hilversum serieus aan de slag te gaan. Hilversum is klaar om een beweging te starten. Wethouders Floris Voorink en Wimar Jaeger menen dat het ontwerp voor het stationsgebied een fantastisch startpunt is. Het stationsplein en directe omgeving moeten de Hilversummers een echt thuisgevoel geven en de bezoekers moeten meteen doorhebben dat zij in de mediastad zijn.

Dat lieten de twee bewindsmannen maandagavond weten tijdens een goedbezochte bijeenkomst over het stationsgebied. Het duo vouwde de opknapplannen voor dit gebied verder uit. Het kille en betonnen uiterlijk van het stationsgebied moet verdwijnen. Daar moet een groene, levendige en mediamieke plek voor terugkomen. Een prettige verblijfplaats, waar ruimte is voor een beetje detailhandel en woningbouw.

'Typische winkels'
Het is de bedoeling dat er twee gebouwen komen. Deze worden tussen de vier en zes verdiepingen hoog. Onder is dan plek voor 'typische winkels' die bij een stationsgebied horen, zoals Jaeger dat verwoordde. Daarmee bedoelde hij onder andere een goede koffiewinkel, een AKO en een bloemenzaak.

Oosterspoorplein
Een aangename verblijfplek is er ook een met zo min mogelijk blik. Momenteel zijn het Stations- en Oosterspoorplein één grote fietsenstalling. Dat moet in de toekomstige situatie anders. Daarom is het de bedoeling dat er een ondergrondse fietsenkelder komt onder het station. Van daaruit moet de fietser direct naar de perrons toe kunnen.

Beweging
Jaeger benadrukte dat er een beweging op gang moet komen. Dat moet dan gebeuren vanaf de Gooise Herberg en dat gaat door tot het Oosterspoorplein. Tot grote tevredenheid van de SP zei de wethouder duidelijk dat dit plein ook onderdeel is van de metamorfose, die volgens schatting zo'n 50 miljoen euro gaat kosten.

Duurste
Duurste elementen zijn de aanleg van de verdiepte weg voor het stationsplein (8 miljoen) en de ondergrondse fietsenkelder (7 miljoen). Het hele proces gaat tussen de vijf en zeven jaar duren. De sloop van het oude GAK-gebouw is een van de eerste dingen die op stapel staan.

Stapel
De conclusie is dat de meeste Hilversummers goed kunnen leven met de plannen voor het stationsgebied. De toekomstige situatie bij de Koninginneweg is eigenlijk het steeds terugkerende onderwerp van zorg. Dat bleek weer tijdens de bijeenkomst. Presentator Ed Graumans zei geregeld een hele stapel vragen te hebben over de plannen voor de Koninginneweg.

Tweerichtingsverkeer
Al een tijd is het klip-en-klaar dat de wens om tussen de Stationsstraat en de Schoolstraat tweerichtingsverkeer in te voeren, slecht valt bij bezorgde bewoners en ondernemers. Waarom is dat nou eigenlijk nodig, was de vraag die maandagavond ook gesteld werd.

Uitgangspunt
"Het is hartstikke moeilijk en pijnlijk. Misschien dat dit wel de grootste impact heeft in dit hele plan", gaf Voorink toe. Het is volgens hem een kwestie van keuzes maken. Tweerichtingsverkeer op de Schapenkamp en de Koninginneweg is een uitgangspunt.

Najaarsgesprekken
Hilversum denkt hiermee de doorstroming en de bereikbaarheid te verbeteren. Als deze beide straten van twee richtingen zijn in te rijden, is het lange toeristische rondje over de centrumring verleden tijd. Wat betreft het gemeentebestuur is niet te tornen aan het tweerichtingsverkeer. Waar wel over te praten is, is over de invulling van dit uitgangspunt. Deze gesprekken starten, zo bleek maandag, in het najaar.

Afbeelding

Uit de krant