Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

Ondernemers en gemeente varen zelfde marketingkoers

Bedrijven

HILVERSUM – Centrumondernemers en de gemeente hebben de handen ineengeslagen. Gezamenlijk gaan zij het 'merk' Hilversum Mediastad versterken. Dat is maandagavond bekrachtigd met het ondertekenen van een intentieverklaring voor het oprichten van een onafhankelijke citymarketingorganisatie.

Dat laatste houdt in dat de Stichting Centrum Hilversum gaat veranderen in de Stichting Marketing Hilversum. Met deze omvorming moet Hilversum meer bekendheid krijgen als mediastad en aantrekkelijker worden om bezoekers uit de regio en ver daarbuiten naar het dorp te trekken.

Sneeuwbal
Het idee is dat met een betere positionering de economie van het centrum en die van Hilversum in het algemeen een impuls krijgt. Dat is het begin van het sneeuwbaleffect, want dit moet weer leiden tot een toename aan investeringen, bestedingen en werkgelegenheid.

Eenduidig
"Het positioneren vraagt om een krachtig, helder en eenduidig profiel en betekent in samenwerking met andere partijen keuzes maken", meldde wethouder van Media en Cultuur Wimar Jaeger.

Niet zonder
"Het centrum kan niet zonder Hilversum en Hilversum kan niet zonder het centrum", zei Jacco van de Ruit, voorzitter van de Stichting Centrum Hilversum en manager van de Vue-bioscoop. Deze twee kunnen niet zonder elkaar en om Hilversum beter op de kaart te zetten is eenzelfde marketingstrategie van belang.

Benut
Eind vorig jaar hadden de ondernemers al bepaald dat het beeld van de mediastad beter benut moet worden. Het wachten was op de aanpak van de citymarketing van de gemeente.

Eigen verhaal
Het beter uitdragen van Hilversum Mediastad, door ondernemend Hilversum en de gemeente, moet leiden tot meer bezoek. "Als we ons eigen verhaal ook goed naar buiten weten te brengen dan zeggen mensen: 'We gaan een keer langs bij die verhalenfabriek van Nederland.' En dat is precies de bedoeling", aldus Jaeger.

Uit de krant