Het poppodium aan de Koninginneweg.
Het poppodium aan de Koninginneweg. Foto: Bastiaan Miché

De Vorstin: 'Moeten een eigen niche zien te pakken'

Cultureel

HILVERSUM Rode cijfers, organisatorische problemen en een imagoprobleem: Podium de Vorstin staat er niet fraai op. Aan alle onrust en financiële problemen moet nu voorgoed een einde komen nu er een nieuw plan is, waarin een nieuwe inhoudelijke koers is uitgestippeld. De Vorstin gaat zich onder andere meer richten op jongeren en wil publiek, culturele en mediapartners meer betrekken bij de programmering.

"We moeten een eigen niche zien te pakken, een eigen subregionale functie in het Gooi", aldus Anton Kok, voorzitter van het bestuur van Podium de Vorstin. De concurrentie aangaan met poppodia uit Amsterdam en Utrecht heeft geen zin. Populaire bands en artiesten verkiezen Paradiso en Tivoli altijd boven Hilversum.

Eigen identiteit
De Vorstin moet een eigen identiteit creëren. Daarom blijft zij inzetten op de sterke punten. Het poppodium scoort goed met Nederlandstalige artiesten en zet stevig in op soul- en bluesacts.

Krachtstroom
Qua programmering wordt de focus meer op jongeren gelegd. "Dit plan gaat uit van de overtuiging dat Hilversum meer muzikale krachtstroom kan gebruiken", zegt interim-directeur Loes Wagenmaker.

Monocultuur
"Wij, medewerkers, bestuur en directie van de Vorstin, vinden dat het uitgaansleven van Hilversum spannender en uitdagender kan. We beschouwen het als onze taak om monocultuur in Hilversum te bestrijden. Op die manier kan onze stad ook voor jonge mensen nog meer betekenis krijgen."

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant