Peter Sikking geeft wekelijks twee foto's weg via Facebook.
Peter Sikking geeft wekelijks twee foto's weg via Facebook. Foto: Bob Awick

Geen eenheidsworst meer aan de muur

Cultureel

HILVERSUM – De grote rode roos of het zwart-witte straatbeeld van New York met daarvoor een knalgele taxi zijn bekende posters die in menig huis aan de muur hangen. Voor fotoliefhebber in hart en nieren Peter Sikking is dat een doorn in het oog. Hij wil juist dat mensen kennismaken met fotografie. Hoe bereik je dat dan? Zijn antwoord hierop is door zelf fotokunst weg te geven.

Sikking heeft een grote collectie fotokunst. Zijn overleden vader Piet Sikking is een veel onderscheiden fotograaf. Zo won hij bijvoorbeeld de Zilveren Camera. Het analoge werk wordt regelmatig tentoongesteld. Door de steeds wisselende exposities en het bijkomende transport gaat er weleens iets fout.

Ander plan
Ofwel: de foto's raken beschadigd. Oppoetsen en repareren zijn mogelijkheden, maar de foto's zijn daardoor onverkoopbaar. Hierdoor kwam de Hilversummer op een ander plan.

Wekelijks
De lichtbeschadigde werken van de fotograaf geeft hij sinds twee maanden weg. Op de Facebookpagina van You and I See Photos, dat tot november is gehuisvest aan de Hoge Larenseweg 251, gaan er wekelijks twee werken gratis de deur uit.

Delen
Op maandag- en vrijdagochtend zet Sikking een foto online van het werk. Wie in aanmerking wil komen, moet zijn pagina liken, het bericht delen en een reactie plaatsen. Degene met de leukste reactie ontvangt de foto.

Liefhebber
Met de 'weggeefkunst' wil hij de echte fotoliefhebber blij maken én hoopt hij dat het werk terecht komt bij Hilversummers die het niet zo breed hebben. Dat is een win-winsituatie voor hem.

Speciaals
"Met deze actie wil ik ook naamsbekendheid krijgen. Dat zeg ik eerlijk, maar ik wil hiermee vooral anderen laten kennismaken met fotografie. Wat ik weggeef, heeft echt waarde én het is iets dat echt niemand anders heeft. Dit is iets speciaals", aldus de fotograaf.

Woonwinkels
Als hij bij mensen over de vloer komt, ziet hij voornamelijk eenheidsworst. Posters of foto's die bij grote woonwinkels te koop zijn. "Je ziet bijna geen foto meer aan de muur hangen", constateert Sikking.

Gevoel voor smaak
De mens is druk en kiest gauw voor gemak. Gevoel voor smaak verdwijnt daarmee in de optiek van de Hilversummer. Daarbij is volgens hem de veronderstelling dat fotokunst duur is. Dat is een misvatting, legt de Hilversummer uit.

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant