Wimar Jaeger maakt werk van de interactieve route door Hilversum.
Wimar Jaeger maakt werk van de interactieve route door Hilversum. Ton Kastermans Fotografie

'Voetstappen van Pino' kosten 150.000 euro

Politiek


HILVERSUM Voor de aftrap van de tweede editie van Dudok in Concert lanceert de gemeente de zogeheten Mediamile. Vanaf woensdag 6 september moet op zes podia in het dorp Hilversum als mediastad beleefd worden. De kosten voor dit project zijn in totaal 150.000 euro, zo laat wethouder Wimar Jaeger van Media weten.

Inmiddels heeft de gemeente 30.000 euro uitgegeven aan de ontwikkeling van het concept- en uitvoeringsplan. Het resterende budget van 120.000 euro steekt Hilversum in de uitrol van de Mediamile. Maar Jaeger ziet kansen. Hij spreekt over een vliegwiel, want het concept biedt volgens hem mogelijkheden tot coproductie als het gaat om financiën, technologie of capaciteit.

Impuls
Hilversum is dé mediastad van Nederland. Al tijden leeft de wens in het raadhuis om dat mediabeeld beter zichtbaar te maken in de gemeente. Dat vergroot de aantrekkelijkheid van Hilversum, moet een economische impuls geven aan de gemeente omdat het meer bezoekers moet trekken en moet leiden tot een nauwere samenwerking tussen het bedrijfsleven en culturele organisaties.

Hotspots
De Mediamile wordt zichtbaar op zeven hotspots. Dat zijn het Stationsplein, The Switch op het Mediapark, Beeld en Geluid, de Kerkbrink/Museum Hilversum, het marktplein, Muziekcentrum van de Omroep (MCO) en Podium de Vorstin.

Flexibel
Bezoekers kunnen de interactieve route lopen of fietsen, maar moeten door middel van bijvoorbeeld projectie voelen en zien dat zij zich in de Mediastad begeven. Eerder opperde de D66-wethouder al dat wandelaars of fietsers de route bijvoorbeeld via de voetstappen van Pino kunnen volgen. "De Mediamile is een flexibel netwerk van programmeerbare mediapodia", aldus Jaeger.

Kriskras
"Op de verschillende podia is altijd iets te doen of te zien in relatie tot andere podia in het netwerk. Zo ontstaat er een natuurlijke beweging op de route; niet per se lineair, maar kriskras door het netwerk. Bijvoorbeeld de content die wordt gemaakt door een bezoeker van Beeld en Geluid is diezelfde middag te zien op de schermen van The Bridge."

Uit de krant