Medewerkers van het hulpuurtje in De Geus hebben al tientallen mensen geholpen.
Medewerkers van het hulpuurtje in De Geus hebben al tientallen mensen geholpen. Foto: HilversumsNieuws

Hulpuurtje in Wijkcentrum De Geus: ‘Al duizenden euro’s op de plek gebracht waar het hoort’

Maatschappelijk

HILVERSUM - Het was twee jaar terug gelanceerd om mensen te helpen met de formulieren voor het aanvragen van de energietoeslag. Inmiddels is het wekelijkse hulpuurtje in De Geus echter zo veel meer dan dat alleen. Vrijwilligers van het wijkcentrum hebben al tientallen mensen geholpen met het aanvragen van minimaregelingen, zorgaanvragen en veel meer.

Het is gezellig druk in het wijkcentrum aan de Geuzenweg in Hilversum deze donderdagmiddag, vlak voordat het wekelijkse hulpuurtje (van 13.00 tot 14.00 uur) plaatsvindt. Aan tafel zitten vrijwilligers Bianca Veweij, Meijndert Ruitenberg en Hans de Vries. Zij zijn in een opperbeste stemming, trots op wat zij (nu al) met het hulpuurtje hebben bereikt en hoeveel mensen er zijn geholpen. “En soms zijn de mensen zo blij als wij hen hebben geholpen. Dan komen zij koekjes brengen”, aldus Verweij. “Zo leuk.”

Eigenlijk begon het hulpuurtje al veel eerder- in 2014 - met het zogenoemde Zorgnetwerk 1221. Toen na corona de energiecrisis ontstond, werd het initiatief nieuw leven ingeblazen. Sindsdien is de ‘dienstverlening’ fors uitgebreid. Mensen kunnen niet alleen hulp krijgen bij het aanvragen van en invullen van formulieren voor de energietoeslag, een uitkering, zorg of ondersteuningsvoorziening of minimaregelingen, ook krijgen zij informatie over welke zorg en welzijnsvoorzieningen er in de buurt of Hilversum zijn.

Daarnaast staan er vrijwilligers (en professionals) klaar voor advies over eventuele problemen die er zijn in verband met hun huurwoning of geven zij praktische belastingadviezen. “Maar het begon dus met de energietoeslag”, vertelt De Vries. Hij las destijds een krantenartikel waarin werd aangegeven dat veel mensen die destijds recht hadden op die 1300 euro energietoeslag dit niet zouden aanvragen. “Op macroniveau - dus vanuit de overheid - wordt er van alles bedacht, maar op microniveau - dus bij de burger - werkt het niet”, aldus de man die jarenlang werkzaam was bij de overheid. 

Een plek als De Geus is volgens het drietal dan dé plek waar mensen terecht kunnen voor dat advies én die financiële regelingen. “Het is steeds groter geworden en steeds meer”, aldus Ruitenberg. “Er zijn al duizenden euro’s op de plek gebracht waar het hoort, bij de mensen zelf. Wat je ook merkt is dat de medewerkers van het Sociaal Plein mensen naar ons toe sturen.”

Verweij vertelt dat er ook een goede samenwerking is met de professionals van de gemeente Hilversum en de in het Buurtteam 1221 deelnemende maatschappelijke- en/of zorgorganisaties zoals Versa, MEE, Sherpa en Kwintes (formele zorg). “Maar ook de wijkbrandweer, wijkagent en wijk-boa zijn aangehaakt. Doordat al deze mensen samenwerken is het mogelijk om mensen snel naar de juiste hulp te verwijzen of - als het een kleine praktische vraag is - meteen het voorgelegde probleem op te lossen”, aldus Verweij. “Oh ja, alvast een advies voor iedereen: tot 30 juni kunnen mensen de energietoeslag aanvragen.”

Het hulpuurtje in WIjkcentrum De Geus is iedere donderdag tussen 13.00 en 14.00 uur. Mensen kunnen zonder afspraak naar binnen lopen. Voor de mensen die niet direct kunnen worden geholpen, wordt meteen een vervolgafspraak gemaakt.

Uit de krant