Al sinds 2013 rijden er geen chloortreinen meer door Hilversum.
Al sinds 2013 rijden er geen chloortreinen meer door Hilversum. Archieffoto: Bastiaan Miché

'Geen chloortreinen meer in Hilversum'

Buurt / wijk

HILVERSUM - Inwoners van Hilversum en Gooi en Vechtstreek hoeven de komende jaren niet bang te zijn dat er chloortreinen door de regio rijden. Al sinds 2013 rijden er geen chloortreinen door het Gooi en de verwachting is dat hier geen verandering in komt. Dat schrijft burgemeester Pieter Broertjes aan de Hilversumse gemeenteraad.

Voor de incidentele (tweejaarlijkse) chloortransporten geniet de Betuweroute namelijk de voorkeur. "Elke te nemen route levert echter lokaal risico's op en het treinvervoer is in combinatie met het 'chloorregime' de veiligste transportmogelijkheid", schrijft Broertjes. "Het chloor wordt 's avonds/'s nachts vervoerd in bloktreinen die maximaal zestig kilometer per uur mogen rijden."

Wanneer en toch een chloortrein door de regio rijdt, krijgen Broertjes en de overige burgemeesters van de spoorgemeenten dit vooraf te horen, net als de politie en de meldkamer. Verder is het de bedoeling dat het incidenteel chloortransport over het spoor, de ontmanteling van de laad- en losinstallatie in de Botlek en het aanpassen van de chlooropslag in de Botlek over enkele jaren wordt beëindigd.

Bluswater
Het thema 'vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor' was de voorbije jaren een hot item binnen de Hilversumse politiek. Zo luidde de SP in 2013 de noodklok toen bleek dat er toch weer chloortreinen door Hilversum reden. En vorig jaar stelde Hart voor Hilversum nog dat wanneer er een ongeval zou zijn, de brandweer onvoldoende bluswater tot zijn beschikking zou hebben. Uiteindelijk bleek dat - na de nodige discussies en rapporten hierover - wel mee te vallen. 

Is het Gooi nu dan helemaal vrij van gevaarlijke stoffen over het spoor? Niet helemaal. Broertjes schrijft dat van alle goederen die over het spoor vervoerd worden, tien procent gevaarlijk is. "Uiteraard heb ik het liefst helemaal geen vervoer van gevaarlijke stoffen door Hilversum. Maar er is nu eenmaal een groot economisch belang bij bepaalde grondstoffen", beseft de burgervader.

Propaan
Nu blijkt dat vooral in het tweede en derde kwartaal van 2016 het vervoer van gevaarlijke stoffen op de Gooilijn flink toenam. Het grootste gedeelte van het vervoer door Gooi en Vechtstreek betreft het vervoer van brandbaar gas, zoals propaan, aldus Broertjes. De toename ontstond door de werkzaamheden aan het derde spoor in Duitsland (uitbreiding van spoorcapaciteit tussen Emmerich en Oberhausen), waardoor er tijdelijk minder vervoer over de Betuweroute mogelijk was. Alhoewel de werkzaamheden in Duitsland nog tot na 2022 duren, denkt Broertjes niet dat dit vaker tot een vergelijkbare toename van het spoorvervoer door deze regio zal leiden.

Wel is er sprake van een beperkte overschrijding van het risicoplafonds opgetreden in Hilversum. Dat blijkt uit de gepubliceerde risicoberekeningen voor het spoorvervoer in 2016. Belanngrijkste oorzaak is de toename van grote transportvolumes in het tweede en derde kwartaal van 2016. "Ook speelt hierin mee, dat er sinds de vaststelling van de normen van Basisnet aanpassingen zijn verricht aan de wissels rond station Hilversum", voegt de burgemeester toe. "Omdat wissels een verhoogd risico op ontsporing opleveren, worden de vervoersaantallen voor een traject met wissels in de berekening vermenigvuldigd met een risicofactor."

Kritisch
Omdat de vervoersaantallen dit jaar weer op het normale niveau liggen, verwacht Broertjes in 2017 geen overschrijding. "Zoals al toegezegd hou ik dit scherp in de gaten. We blijven kritisch volgen of de verantwoordelijke betrokken (overheids- en markt)partijen zich houden aan de normen spoorvervoer vanuit de Wet Basisnet."

Uit de krant