
Hilversumse meubelzaak Dat Zit Goed sluit de deuren
HILVERSUM Voor veel Hilversummers was Van de Loosdrecht Totaal Wonen aan de Gijsbrecht van Amstelstraat jarenlang een vertrouwd adres voor een nieuwe bank, relaxstoel of persoonlijk advies. Daar komt binnenkort een einde aan. Eigenaren Fred en Piet van de Loosdrecht gaan met pensioen.
Op zaterdag 29 juni sluit de winkel definitief de deuren. "Mijn broer Piet is 72 jaar en ik ben 68. Wij zijn nog gezond en daarom willen nu graag van onze vrije tijd gaan genieten", vertelt Fred van de Loosdrecht. "We zijn als jonge jongens begonnen in het bedrijf van onze vader Maas en hebben altijd met veel plezier gewerkt. Maar nu is het tijd om van onze eigen tijd te gaan genieten."
De geschiedenis van het familiebedrijf gaat terug naar de jaren zestig, toen Maas begon met woninginrichtingszaak Vonck en Van de Loosdrecht. In 1974 namen Fred en Piet het bedrijf over en bouwden het uit tot een bekende naam in Hilversum en omstreken. Drie jaar geleden maakten de broers een doorstart in hun voormalige magazijn aan de Gijsbrecht van Amstelstraat 84. "Eigenlijk wilden we stoppen, maar klanten bleven langskomen voor onze meubels en of we nog meubels konden leveren. Het vak is altijd onze hobby geweest en we vinden het leuk om met mensen om te gaan."
De komende weken staat Dat zit Goed in het teken van een grote uitverkoop. Op twee verdiepingen staan nog tientallen meubels. "We proberen zoveel mogelijk meubels te verkopen. Nu gaan de meubels weg met kortingen van 70 procent." Vooral de relaxfauteuils trekken de aandacht. De stoelen zijn uitgerust met verstelbare rugleuningen, voetensteunen en sta-opfuncties die het opstaan vergemakkelijken. "Het zijn luxe ergonomische stoelen die ontworpen zijn voor optimaal zitcomfort”, legt Fred uit. “Veel mensen hebben rug- of mobiliteitsklachten en dan merk je hoe belangrijk een goede stoel is. We hebben modellen die elektrisch verstelbaar zijn en die mensen echt helpen om comfortabel te zitten en makkelijker op te staan."
Ook banken zijn nog verkrijgbaar. Klanten kunnen kiezen uit verschillende stoffen, leersoorten en kleuren. Voor nieuwe bestellingen geldt bovendien een aantrekkelijke korting van 25 procent.
Volgens Fred is de kracht van de winkel altijd de kwaliteit geweest. "We hebben ons nooit gericht op de goedkoopste meubels, maar op goede meubels waar mensen jarenlang plezier van hebben. Dat waarderen klanten." Die betrouwbaarheid heeft ervoor gezorgd dat de naam Van de Loosdrecht voor veel Hilversummers een vertrouwd begrip werd. "Problemen met onze meubels kwamen eigenlijk nauwelijks voor. We kochten zorgvuldig in en stonden altijd klaar voor onze klanten."
Hoewel het afscheid niet eenvoudig is, kijken de broers met een goed gevoel terug. De komende weken hopen zij nog veel bekende gezichten te zien, ook voor een praatje. "We hebben ontzettend veel leuke klanten ontmoet en jarenlang met plezier gewerkt”, aldus Fred. “Maar er komt een moment waarop je moet zeggen: het is goed geweest."
De meubelwinkel is op donderdag, vrijdag en zaterdag open van 10.00 tot 16.00 uur. Meer informatie op www.datzitgoed.nl.