Afbeelding

De mens staat centraal bij werkervaringsbedrijf Heelo

Algemeen

HILVERSUM - Geen procedures, geen rapporten en ook de dossiers worden niet gelezen. Jan Boonstra, oprichter van werkervaringsbedrijf Heelo, is meer geïnteresseerd in de mensen zelf dan in de regels. "Ik ontdek liever zelf wat iemand echt wil en kan. Pas wanneer dat duidelijk is, kunnen mensen ook het goede spoor weer vinden."

Werkervaringsbedrijf Heelo krijgt mensen binnen via het UWV en de sociale dienst in het kader van re-integratie. Allemaal hebben ze volgens de instanties een grote afstand tot de arbeidsmarkt. Bij binnenkomst gunt Boonstra ze eerst een beetje rust. "Het komt voor dat een kandidaat verplicht hier naartoe moet komen. Daar kunnen ze heel boos over zijn en juist dan is het belangrijk om niet alleen daarover met hen te praten, maar ook om hen de tijd te gunnen om aan de nieuwe situatie te wennen."

Naaiatelier
Die aanpak werkt, zo blijkt onder meer uit de vrolijk pratende Roy die zijn hbo-opleiding systeembeheer aan het afronden is. Hij kwam binnen bij Heelo met de indicatie 'langzaam lerend' en met mogelijk beroepsniveau 'vakken vullen bij de supermarkt'. Roy geeft nu, naast zijn studie, computerles aan ouderen in verzorgingshuis Sint Joseph. "Doordat ik zelf niet snel leer, leg ik alles waarschijnlijk ook niet zo snel uit. Volgens mij vinden ouderen dat heel prettig." Een ander succesvol project binnen Heelo zijn de taallessen Nederlands. De deelneemsters zitten in groepjes bij elkaar en overleggen welke spullen zij nodig hebben voor een kapsalon en een naaiatelier. "Ik zit eraan te denken om deze ruimtes in te richten binnen Heelo", legt Boonstra uit, "en door hen het te laten opschrijven sla ik twee vliegen in een klap: zij overleggen met elkaar in het Nederlands en ik heb direct een lijst met alles wat ik nodig heb."

Lees verder in de digitale editie

Uit de krant