Gert-Jan en Paulien Verhoog.
Gert-Jan en Paulien Verhoog. Foto: De Bloemerij
JubileumNieuws

De Bloemerij 25 jaar: ‘Groen werken, groen denken’

Commerciële bijdrage

HILVERSUM - Dit jaar viert De Bloemerij hun 25-jarig bestaan. In maart 1998 is de winkel overgenomen door Gert-Jan en Paulien Verhoog en kwam de naam De Bloemerij op de gevel.

De bloemenwinkel aan de Bosdrift is al sinds 1927 een begrip in Hilversum, voor velen bekend onder de naam Veenendaal Bloemen en Planten. Toen de winkel werd overgenomen vonden Gert-Jan en Paulien de bekende naam niet meer toepasselijk. De familie Veenendaal had al vele jaren daarvoor de winkel verkocht en was nadien al diverse malen van eigenaar gewisseld. Ook is de winkel veranderd van een kwekerij met bloemenverkoop naar bloemenspeciaalzaak. Daarmee werd het tijd om afscheid te nemen van de oude naam en is plaatsgemaakt voor een naam die beter past bij de nieuwe ingeslagen weg.

Verduurzaming
De naam was niet de enige verandering die zij hebben doorgevoerd. “Als je met groen werkt, moet je ook groen denken”, is de gedachte van Gert-Jan en Paulien. Dus afval werd gescheiden, ze gingen op zoek naar duurzame verpakkingen en er werd met de inkoop gelet op verantwoorde keurmerken. Ook de kleine details tellen mee, aldus Gert-Jan, en alle verlichting is al vele jaren vervangen voor led-verlichting en er wordt bijvoorbeeld geen koelcel meer gebruikt. “Dagelijks ontvangen we nieuwe aanvoer en die blijft staan in het water waar deze vanaf de kweker in vervoerd is: zo gebruiken we geen onnodig extra water en hebben we geen extra eigen winkelvazen die schoongemaakt moeten worden.” Deze manier van werken is bekroond met de hoogste kwalificatie voor duurzaam ondernemen en de winkel heeft een gouden certificering volgens de Barometer Duurzame Bloemist.

Tegenslagen
Ook voor een bloemenwinkel gaat in 25 jaar niet alles over rozen. Zo veranderde de Bosdrift van verkeersrichting en daarmee verdween het langskomende winkelende publiek. Hierdoor is De Bloemerij zich als een van de eerste bloemisten speciaal gaan richten op de zakelijke markt. Met de crisis van 2008 - 2009 viel juist die zakelijke markt voor een groot deel weg, maar ook hierbij bleek de passie voor het bloemenvak sterk genoeg te zijn om dit te doorstaan.

Tijdens de coronaperiode gebeurde tegen alle verwachtingen in het tegenovergestelde. Mensen moesten thuiswerken en konden niet bij elkaar op bezoek. Het versturen van bloemen bleek dé oplossing om steun en waardering te geven aan thuiswerkende medewerkers. “Deze periode was zo enorm druk dat we avonden hebben doorgewerkt om alle boeketten te kunnen maken. Ook nu nog lijkt het geven van bloemen een herwaardering gekregen te hebben door een nieuwe generatie die voorheen minder bloemen kocht”, aldus Paulien. “Juist nu duurzaam en maatschappelijk ondernemen steeds meer aandacht krijgt, kiezen steeds meer klanten en bedrijven speciaal om deze reden voor onze winkel.”


Uit de krant