Wethouder inclusie Jacqueline Kalk spreekt bij de opening van de tentoonstelling Oud Zeer.
Wethouder inclusie Jacqueline Kalk spreekt bij de opening van de tentoonstelling Oud Zeer. Foto: Gemeente Hilversum

Tentoonstelling over geschiedenis Nederlands-Indië nu te zien op Stationsplein in Hilversum

Maatschappelijk

HILVERSUM - Op het Stationsplein in Hilversum is de komende week de tentoonstelling Oud Zeer te zien. De expositie toont portretten, familiecollages en persoonlijke verhalen van families met wortels in Indonesië, van de eerste tot en met de vierde generatie.

Tussen 1945 en 1968 vertrokken ruim 300.000 mensen vanuit het huidige Indonesië naar Nederland. Onder hen waren Indische Nederlanders, Molukkers, Papoea’s en anderen. Voor velen was het een gedwongen vertrek, naar een land dat hen niet altijd warm ontving. Ook in Hilversum vestigden zich mensen uit Nederlands-Indië.

ADVERTENTIE

Oud Zeer maakt deze verhalen zichtbaar. De tentoonstelling is onderdeel van een reizend project dat elke drie weken naar een andere plek in Nederland verplaatst. Het bestaat uit negentien portretten van fotograaf Andy Tan, familiecollages en opgetekende verhalen.

Wethouder inclusie Jacqueline Kalk opende de tentoonstelling samen met geportretteerden, leden van het comité Regionale Herdenking Nederlands-Indië Gooi & Vechtstreek, stichting Nusantara voor cultuursensitieve ouderenzorg en andere betrokkenen. "Ik ben blij dat deze tentoonstelling, die een nog te onbekend stukje geschiedenis zichtbaar maakt, nu in Hilversum is. Midden op het Stationsplein, waar veel Hilversummers dagelijks langskomen. Om een inclusievere samenleving te maken moeten we nieuwsgierig zijn. Naar elkaar, en elkaars verhalen, en ook naar onze eigen geschiedenis", zegt Kalk.

(Tekst gaat verder onder de foto)

Groepsfoto van de aanwezigen.
Groepsfoto van de aanwezigen. (Foto: Gemeente Hilversum)

Iette Papilaja van stichting Nusantara voegt toe: "Het zwijgen wordt nu beetje bij beetje doorbroken. Wij zijn niet uit vrije wil naar Nederland gekomen, maar hebben wel hier ons leven gemaakt. Het is tijd dat we gezien worden voor wie we zijn."

Elsbeth de Jager, één van de geportretteerden, herkent zich in de tentoonstelling. "Het is bijna onwerkelijk, om deze verhalen te lezen en dan te beseffen: dit is mijn eigen familiegeschiedenis. Het is goed hier erkenning voor te krijgen, en jezelf te herkennen. Om te weten dat je niet de enige bent die met dit verhaal rondloopt."

De tentoonstelling is nog te bezoeken tot en met 15 juli.

Uit de krant