Foto: OTIB

Hilversummer is Topcoach van het Jaar 2017

  Bedrijven

HILVERSUM - Hilversummer Edwin van Brakel van Gooiland Elektro is uitgeroepen tot Topcoach van de technische installatiebranche 2017. De uitreiking was dinsdagavond in Bussum. 

De verkiezing is geïnitieerd en georganiseerd door OTIB, het Opleidings- en Ontwikkelingsfonds voor het Technisch Installatiebedrijf. Met de prijs spreekt OTIB de waardering uit voor alle praktijkbegeleiders die zich hebben ingezet om talent te begeleiden, te ontwikkelen en daarmee de branche te versterken met vakmensen. 

De Topcoach van het Jaar 2017 ontvangt een cheque van 2.500 euro. Van Brakel is trots én verrast. Wat de grootste uitdaging is voor een praktijkbegeleider? "De grootste uitdaging voor praktijkbegeleiders ligt in het enthousiasmeren en motiveren van jongeren", aldus de Hilversummer. "Vooral bij jongeren die hier zichtbaar moeite hebben en nog niet weten wat zij het leukste vinden binnen de techniek. Praktijkbegeleiders spelen een belangrijke rol om te zorgen deze talenten de juiste plek weten te vinden." 

700 Topcoaches zijn afgelopen jaar door hun leerlingen, werkgevers en collega's genomineerd en getoetst aan negen criteria voor coachend en vakinhoudelijk begeleiden. De deskundige jury bestond dit jaar uit Dennis van de Geest (ambassadeur TopStarters), René van Tol (SBB brancheoverkoepelend praktijkbegeleider 2017), Zwanny Naber ((vice)voorzitter OTIB namens FNV), Toon Gerbrands (directeur PSV), Doekle Terpstra (voorzitter UNETO-VNI) en Loek Nieuwenhuis (lector beroepspedagogiek).

UNETO-VNI-voorzitter Doekle Terpstra benadrukte tijdens de bijeenkomst het belang van topcoaches: "Dit is een geweldig initiatief van OTIB. Ik gun iedereen een goede coach aan het begin van zijn of haar loopbaan. Coaches maken het verschil en bieden jongeren een vliegende start binnen de branche." Het overdragen van technische vakkennis is het belangrijkste van coaching, volgens Terpstra. Maar het gaat volgens hem ook goed samenwerken, klankborden, afspraken nakomen en je inleven in de vraag van de klant. Doekle Terpstra roept werkgevers daarom op: 'Maak werk van coaching binnen uw bedrijf!'.


2 reacties
Elke donderdag het HilversumsNieuws per e-mail
Meer berichten