Afbeelding
Foto: Bastiaan Miché

ChristenUnie lanceert eigen plan Oosterspoorplein

Politiek

HILVERSUM Met meer groen en fietsenstallingen gaat het Oosterspoorplein het niet redden. Deze oplossing is te karig. Volgens de ChristenUnie (CU) lost het vorige week door het college geaccordeerde stedenbouwkundige plan voor het stationsgebied niets op. Daarom heeft de oppositiepartij een alternatief plan opgesteld.

De plannen die voorliggen voor het Oosterspoorplein pakken de kern van het probleem niet aan. Een groener plein waar fietsenstallingen komen en waar de buurt met toestemming van de NS - het plein is hun eigendom - kleinschalige evenementen kan verzorgen is een verbetering ten opzichte van de troosteloze fietsenzee die het nu is.

Zee
Maar het echte knelpunt blijft volgens de CU liggen. Er blijft sprake van een gevaarlijke oversteek voor fietsers en voetgangers bij het station en de chaos van geparkeerde auto's. "Dat is ons al jaren een doorn in het oog", verklaart de CU op de eigen website.

Knelpunt
In het plan ontbreekt een structurele oplossing voor fietser, voetganger én automobilist. De fractieleden zijn zelf aan de gang gegaan en hebben een alternatief plan voor het Oosterspoorplein samengesteld waarin dit knelpunt wordt getackeld. Dit voorstel legt de CU voor aan de politiek. Donderdag 23 november om 19.00 uur komt het stedenbouwkundig plan al aan bod in de commissie Ruimte en naar verwachting neemt de gemeenteraad op woensdag 6 december een besluit.

Fietserstunnel
Het globale idee van de CU is om de verkeersstromen anders te laten lopen. De partij vindt dat tussen de Noorderweg en de Zuiderweg het gemotoriseerde verkeer langs het spoor kan lopen, over de ingang van de fietserstunnel. Hieronder is dan voldoende ruimte voor fietsenstallingen. Wat de partij betreft is de oplossing bij Leiden Centraal hiervoor een mooi voorbeeld voor Hilversum.

Kiss-and-ride
De Kleine Drift tussen de Zuiderweg en de Larenseweg kan dan bij het groene plein komen. Fietsers kunnen zonder over te steken vanuit de fietstunnel naar de Eemnesserweg of de Larenseweg rijden. Tevens kan bij de Zuiderweg dan nog een zogeheten kiss-and-ride-strook worden aangelegd.

Open einden
Naast kritiek op het Oosterspoorplein ziet de CU nog veel open einden in het stedenbouwkundig plan. De ongelijkvloerse oversteek (tunnel) op de Schapenkamp is daar een voorbeeld van. De partij vraagt zich af of het voorstel met nog veel opties wel naar de raad van 6 december kan.

Uit de krant