Afbeelding

GroenLinks komt met kleinespoorbomenvariant

Politiek

HILVERSUM - GroenLinks doet een duit in het zakje om de verkeersproblemen bij de kleine spoorbomen het hoofd te bieden. Fractiemedewerker Frank Kool heeft een plan bedacht dat de verkeerssituatie daar moet verbeteren. Onderdeel van zijn idee is het invoeren van een typisch Hilversums fenomeen: eenrichtingsverkeer.

Draai de rijrichting voor auto's in de Koninginneweg, het stuk tussen de Stationsstraat en de Schoolstraat, om. Dat leidt ertoe dat het verkeer vanaf de Schapenkamp niet meer via de Stationsstraat het centrum door hoeft. De weggebruikers rijden dan via de Koninginneweg verder en achter de markt langs. Dat past in de wens van Hilversum om het deel tussen de Groest en het marktterrein verkeersluw te maken.

Eenrichting
In de ogen van GroenLinks gaat de spoorwegovergang op het kruispunt Schoolstraat, Koninginneweg en Hoge Larenseweg van tweerichtingsverkeer naar eenrichtingsverkeer. Auto's kunnen alleen nog het centrum uit en niet meer in. Het verkeer dat de centrumring wil blijven volgen kan dit dan via de Schoolstraat, die in dit plan overigens ook nog maar van één kant te berijden is, doen. Vanuit beide richtingen van de Koninginneweg heeft het autoverkeer de keuze het spoor over te gaan of de Schoolstraat in te gaan. Fietsers, voetgangers en nood- en hulpdiensten behouden wel de mogelijkheid om het spoor in beide richtingen te kruisen, is de redenatie van de fractie.

Gouden ei
Sinds het gemeentebestuur de grootse plannen voor een ingrijpende opknapbeurt van het stationsgebied heeft gepresenteerd, is de discussie over de verkeerssituatie bij de kleine spoorbomen weer helemaal opgelaaid. Vele ideeën en plannen zijn in het verleden en nu ook weer aangedragen, zoals op de meedenkbijeenkomst van 12 januari. Maar zoals wethouder Floris Voorink van Verkeer zegt, zit het gouden ei er nog niet tussen.
Voor GroenLinks is vooral de gevaarlijke situatie bij de veelbesproken spoorwegovergang voor fietsers onveilig. Dat is de reden dat de fractie is gaan werken aan een eigen plan, dat zij ook voor gaat leggen aan de Hilversummers zelf. Naar eigen zeggen is het plan veiliger doordat het autoverkeer niet meer vanaf de Noorderweg de spoorwegovergang over kan. Dat zorgt onder andere voor een meer veilige wachtruimte voor fietsers voor de spoorbomen.
Verder betitelt GroenLinks haar plan als goedkoper, want de Koninginneweg hoeft bijvoorbeeld niet verbouwd te worden tot tweerichtingsweg. Daarnaast is dit idee groener, fietsvriendelijk en zorgt het voor een betere doorstroming.

Uit de krant