
Hilversum strooit zout tegen schade aan asfalt door hitte
Buurt & WijkHILVERSUM - De gemeente Hilversum gaat de komende dagen meerdere keren de weg op om zout te strooien. Dat gebeurt niet vanwege gladheid, maar juist vanwege de aanhoudende warmte. Met het strooien van zout wil de gemeente de temperatuur van het asfalt verlagen en schade aan het wegdek voorkomen.
De eerste strooiactie staat gepland voor morgenvroeg en duurt naar verwachting tot ongeveer 11.00 uur. Daarbij worden niet alle wegen behandeld. De gemeente richt zich vooral op drukke verkeersroutes, kruispunten en rotondes. Onder meer de buitenring, het Oostereind richting de A27 en de Larenseweg tot aan de gemeentegrens worden gestrooid.
Volgens de gemeente zorgt zout ervoor dat vocht uit de buitenlucht wordt aangetrokken. Daardoor daalt de temperatuur van zowel het asfalt als de luchtlaag direct boven het wegdek met enkele graden. De kans op beschadigingen door extreme hitte neemt hierdoor aanzienlijk af.
Er wordt bewust geen water gebruikt om het asfalt te koelen. Water verdampt volgens de gemeente te snel, waardoor het koelende effect slechts van korte duur is. De verwachting is dat er deze week op meerdere dagen gestrooid zal worden. Eén strooironde zorgt ongeveer een dag voor verkoeling van het asfalt.
In Wijdemeren wordt niet gestrooid. Daar is de verkeersintensiteit lager, waardoor de kans op schade aan het asfalt volgens de gemeente aanzienlijk kleiner is.













